31 فروردین 1403
Tehran
9 ° C
ما را در شبک های اجتماعی دنبال کنید
آخرین مطالب
بازگشت
a

مجلهٔ الکترونیک واو

مروری بر «پیامبران و قصه‌هایشان» روی دور تند
متفاوت، خیال‌انگیز و آموزنده

مجموعه 26 جلدی «پیامبران و قصه‌هایشان» (که هم به صورت 26 جلد کم‌حجم مجزا قابل تهیه است و هم در یک جلد قابدار به عنوان دوره کامل 26 جلدی)، به همت واحد کودک و نوجوان انشارات قدیانی، کتاب‌های بنفشه، منتشر شده است. مجموعه‌ای که به داستان زندگی 26 تن از پیامبران که سرگذشت‌شان در قرآن آمده است، به صورت مختصر، خلاصه، ساده و روان می‌پردازد.

این مجموعه به قلم آقای حسین فتاحی نوشته شده است و تصویرگری آن را حمیدرضا بیدقی بر عهده داشته است. هر جلد از این مجموعه بین 8 تا 14 صفحه است و صفحات همه کتاب‌ها به گونه‌ای چینش شده‌اند که همواره در دوصفحه روبه‌روی هم، یک صفحه متن و یک صفحه تصویر است. سبک این تصویرگری هم سبک خاص و متفاوتی نسبت به سایر کتاب‌های کودک است و تصاویر تا جای ممکن بزرگ کشیده شده‌اند.

نکته قابل توجه درباره این کتاب‌ها همین تصویرگری‌های آن است. از آنجایی که در کتاب‌هایی که برای این گروه سنی نوشته می‌شود، تصویرسازی مناسب همراه خلاقیت و برگرفته از داستان، اهمیت و تاثیر زیادی در جلب توجه کودکان دارد. این مجموعه به خوبی توجه کودکان را جهت ایجاد تمایل به خواندن به خود جلب می‌کند و از این حیث امتیاز بالایی را از آن خود می‌کند.

علاوه بر این درک مفاهیم از طریق تصویر، بر حافظه بلند مدت، بیشتر از کلمات و جملات اثر می‌گذارد. نمایش تصاویر غیر حرفه‌ای یا نامناسب می‌تواند اثرات معکوس، مخرب و جبران‌ناپذیری در روان کودک به جا بگذارد. اما این کتاب دقیقا در نقطه مناسبی از این منظر ایستاده است و تصاویر در عین ساده بودن، پرهیجان و‌ نشاط‌آور و جذاب هستند، به کودک الگو می‌دهند و برایش شخصیت‌سازی و تیپ‌سازی می‌کنند.

به طور کلی بچه‌ها شنیدن داستان را دوست دارند. بیشتر داستان‌های مخصوص کودکان هم علاوه بر جذابیت، آموزنده نیز هستند و باعث تقویت قوه تخیل و تصور کودک می‌شوند. داستان‌های زندگی پیامبران هم از این قاعده مستثنی نیستند.

بچه‌ها به دلیل فطرت پاکی که دارند، از شنیدن احسن القصص که قصه‌های قرآنی هستند، لذت خواهند برد. اما آنچه باید همواره مورد توجه نویسندگان کودک قرار بگیرد این است که این قصه‌ها باید در لفظ و روایت، متناسب با سن کودک بیان شود تا بتواند کارکرد حقیقی و مطلوب خودش را داشته باشد.

زبان در این مجموعه 26 جلدی به گونه‌ای روایتگرانه اما ساده انتخاب شده است و با توجه به اینکه برای گروه سنی «ب» (کودکان 6 تا 10 سال) در نظر گرفته شده است، نوع روایت‌ها هم برای اینکه خود بچه‌ها بخوانند مناسب است و هم برای اینکه توسط یک راوی (پدر یا مادر) خوانده شود. هرچند پیشنهاد من است که کتاب در سنین 6، 7 یا 8 سالگی و توسط دیگران برای بچه‌ها خوانده شود. چرا که گاهی این طور برداشت می‌شود که بعضی کلمات یا جملات به کار رفته در متن این سرگذشت‌نامه‌ها، قرار است به کمک گوینده‌ای بیاید که می‌خواهد با صدای بلند آنها را تعریف کند؛ نه برای خوانده شدن توسط خواننده آن هم کودک!

در دنیای امروز و وسط هجمه‌های همه جانبه و پرقدرت محتویات غالبا زرد و کم معنای فضای مجازی، تهیه و نوشتن این دست کتاب‌ها برای بچه‌ها، که علاوه بر عنصر داستان، عناصر اخلاقی و تربیتی و دینی هم در آنها وجود دارد، لازم و حتی ضروری به نظر می‌رسد.

یک داستان خوب باید نوآوری داشته باشد و اتفاقاتی در آن رقم بخورد که از عهده همه برنیاید. از طرفی باید در ساختار خود زیبا و استوار و شاکله‌مند باشه و هم چنین با بیان قدرتمند و گیرایی تعریف شود. قصه‌های قرآنی دارای هر سه موردی است که گفته شد.

اما آنچه فارغ از بعد داستانی این مجموعه اهمیت دارد، ضرورت آشنایی و آموزش بچه‌ها با مفاهیم قرآنی است. ابتدای امر لازم است بچه‌ها با این فضاها آشنا شوند، حس انس و الفت پیدا کنند و بعد از علاقه‌مند شدن‌شان است که دیگر هرچه سنشان بالاتر برود، زمینه پذیرش مفاهیم قرآنی هم در وجودشان پررنگ و پررنگ‌تر می‌شود. داستان‌های قرآن برای شروع، گزینه‌های واقعا مناسبی هستند.

پیامبرانی که در این مجموعه با زندگی آنها آشنا می‌شویم عبارتند از: آدم و حوا، هابیل و قابیل، ادریس، نوح، هود، صالح، ابراهیم، اسماعیل، اسحاق، لوط، یعقوب، یوسف، ایوب، شعیب، موسی، الیاس ، یونس، داوود، سلیمان، زکریا، یحیی، خضر، ذوالکفل، عزیر، عیسی و پیامبر عزیز اسلام حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله.

عنوان: پیامبران و قصه‌هایشان/ پدیدآور: حسین فتاحی/ انتشارات: قدیانی/ تعداد صفحات: 316/ نوبت چاپ: پنجم.

انتهای پیام/

ارسال نظر