04 اردیبهشت 1403
Tehran
9 ° C
ما را در شبک های اجتماعی دنبال کنید
آخرین مطالب
بازگشت
a

مجلهٔ الکترونیک واو

نویسنده این کتاب در دسته نویسنده‌های خطرناک است
مواجهه با ساز و کار فساد مودب!

«پیتر شوایزر» نویسنده و محقق سیاسی و جمهوری‌خواهِ سرسخت، همواره در تلاش بوده تا حزب دموکرات ایالات متحده را زیر ضربه ببرد و یا از سوی دیگر در ستایش اعمال از نظر خودش میهن پرستانه و شریف جمهوری‌خواهان بنویسد.

همانطور که می‌شد پیش بینی کرد با شکست ترامپ و جمهوری‌خواهان، حالا برای «شوایزر» زمان درهم کوبیدن رقیب سنتی فراهم شده است و او هم در تحقیقاتش و بیان حقایقی عجیب و تکان دهنده هیچ گونه ملاحظه‌ای به خرج نداده و کتابی نوشته به معنای واقعی کلمه «دشمن‌شکن».

کتاب «ناگفته‌های زندگی کامالا هریس و جو بایدن» یا آنطور که معروف شده «کامالاجو» یک اثر تحقیقیِ سیاسی و تاریخی‌ست و حاصل کند و کاوی عمیق و دقیق در زندگی این دو نفر و اطرافیان آن‌هاست که به نظرم زحمت خیلی زیادی پای آن کشیده شده است. صد البته مشخص است چنین اطلاعاتی بدون کمک حزب جمهوری‌خواه ایالات متحده به دست نیامده است و خواننده باید تصور اینکه «شوایزر» نویسنده‌ای مستقل است را از ذهن بیرون کند.

اثر از وقتی منتشر شده هرچند بارها و بارها در رسانه‌های نزدیک به دموکرات‌ها مردود و دروغ اعلام شده اما تاکنون کسی نتوانسته گفته‌ها یا بهتر بگوییم اتهامات شوایزر به رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا و معاونش را مستند تکذیب کند.

شوایزر همانطور که از یک محقق حرفه‌ای انتظار می‌رود به جای کند و کاو و جست و جو برای یک اتهام بزرگ علیه رقیب و دشمنان سیاسی خود راه حل هوشمندانه تر را انتخاب کرده است؛ صد‌ها اتهام کوچک.

ضعف استراتژی «اتهام بزرگ» این است که متهم که در این مورد خاص هرگونه امکاناتی هم در اختیار دارد می‌تواند در ردش ادله تولید کند و بالاخره بخشی حتی بسیار کوچک از مورد اتهامی‌ را کامل و مستدل رد کند و از این طریق کلیت ادعای طرف مقابلش را زیر سوال ببرد.  کاری که در برابر «اتهامات کوچک» که بعضی از آن‌ها به طرز ناخوشایندی برای متهم حقیقت دارند غیر ممکن است.

شوایزر این حملات سبعانه را با «کامالا هریس» شروع می‌کند. با شروع فعالیت سیاسی وی در گذشته‌ای نسبتا دور. اینکه کامالا سال 1994 میلادی فعالیت سیاسی‌اش را با آشنا شدن و ملاقات با فردی صاحب نفوذ به نام «ویلی براون» شروع می‌کند. دختر بیست و نه ساله قدرت طلب با مردی شصت ساله که دقیقا دو سال از پدرش هم بزرگ‌تر است. همان ابتدا حقیقتی ثبت شده، غیر قابل انکار و مخرب که با همین هم «شوایزر» پدر «هریس» را در می‌آورد.

مثلا از روی پرونده‌های زمان دادستان بودن «کامالا هریس» در جای دیگر به خوبی نشان می‌دهد که «هریس» مخالفتی شدید با پرونده‌های روسپی گری در سانفرانسیسکو می‌کند. جایی که پای دو باشگاه به نام‌های «قرن جدید» و «دژاوو» وسط است و نویسنده با تحقیق اسنادی را از ادارات دولتی استخراج کرده که صاحب این دو تشکیلات فردی‌ست به نام «سم کونتی» که از چند وقت پیش موکل جناب آقای «براون» بوده است.

در نیمه دوم شوایزر معاون رئیس را رها می‌کند و می‌رود سراغ خود «جو بایدن». باز هم با همین تاکتیک کند و کاو در گذشته و یافتن حقایق تکان دهنده در مورد کسی که امروز رئیس دولت ایالات متحده است.

این بار حتی با مطالعه دقیق زندگی‌نامه‌نویسان خود «بایدن» شروع کرده است. به خوبی می‌دانسته هرچه آن‌ها نوشته‌اند، پیشتر مورد تایید خود رئیس جمهور فعلی قرار گرفته و کافی‌ست ایرادی وارد کند تا دیگر هیچ جای رد و تکذیبی برای هیچ‌کس باقی نماند.

شوایزر هم بی‌رحم است و هم زیرک. احتمالا این خطرناک‌ترین نوع از گونه نویسنده‌هاست که می‌تواند با یک سیاستمدار در یک کشور زندگی کند. آنقدر خطرناک که کشوری به بزرگی ایالات متحده را هم می‌تواند برای آدم تنگ کند.

بایدن از 1972 میلادی در سیاست است. یک پیرمرد کهنه کار واقعی. به تاریخ خودمان از 1350 که تا امروز می‌شود نیم قرن و برنامه دارد 8 سال دیگر هم تشریف داشته باشد. احتمالا اگر او هم وطن ما بود یا ما آمریکایی بودیم برایش کلی جوک در مورد سن و سالش می‌ساختیم. بایدن که از «واترگیت» تا امروز یک سیاستمدار مهم بوده است مهمترین توصیه‌اش به فرزندانش این بوده که «خانواده از هرچیز مهم‌تر است» و نویسنده با همین جمله، حمله را آغاز می‌کند. شاید از نظر خیلی‌ها مثل خودم حرف بدی نباشد که هیچ خیلی هم سخن شایسته‌ای به نظر برسد. نویسنده به خوبی نشان می‌دهد که این حرف را «دن کورلئونه» و «آل سعود» و هزار و یک فاسد دیگر که خانوادگی فساد می‌کنند هم می‌زنند و اتفاقا چنین هم نیست. حمله اول پله حمله دوم است که می‌شود کند و کاو و تحقیقی مستدل در مورد خانواده بایدن.

از پسرش می‌گوید که در تمام سفرهای دوره معاون اولی «اوباما» پدر را با تمام تشریفات دولتی همراهی می‌کرده است و معلوم نیست دقیقا در مقاصد مختلف چه می‌کرده ولی تقریبا در هر کشوری که با ابوی تشریف برده عضو هیئت مدیره یک ابر شرکت شده است!

از «فرانک بایدن» برادر جناب «معاون رئیس جمهور» می‌گوید که حسابی پرونده سیاهی در فساد اقتصادی و ادارات مبارزه با فساد ایالات متحده دارد و تا به امروز هم اوضاعش خیلی هم خوب بوده و احتمالا با ریاست اخوی بهتر هم بشود. اصلا انگار برادر معاون رئیس جمهور بودن عنوان مناسبی برای آخرت آدم نیست حالا چه آمریکا باشد چه جای دیگر. انگار در این جایگاه شیطان دستش خیلی باز است و آدم را خیلی گول می‌زند.

خلاصه این‌ها فقط نمونه‌ای کوچک از آنچه پیش رو دارید بود و می‌توانید با خواندن کتاب حجم انبوهی از اطلاعات سیاسی به روز کسب کنید و از همه مهم‌تر با روش کار فساد هم آشنا شوید. نوع مودب و کت‌وشلوارپوش که با خودکار و کاغذ فساد می‌کند را عرض می‌کنم. همانطور که خواهید دید همه جای دنیا یک مدل کار می‌کند. از سوی دیگر هم واقعا می‌تواند نمونه‌ آموزشی بسیار مناسبی باشد برای نویسندگی پژوهشی در حوزه سیاسی برای فعالان و علاقه‌مندان این حوزه باشد، خاصه مبارزه با مفاسد.

تنها نکته‌ای که اینجا می‌توان در آن ایالات متحده را تحسین کرد ـ‌ علی‌رغم میل باطنی‌ام عرض می‌کنم ـ همین است که نویسنده این کتاب را در زمان حاکمیت «کامالا هریس» و «جو بایدن» نوشته و نه تنها زنده و آزاد است که از فروش همین کتاب کسب درآمد هم می‌کند. نویسندگان زیادی در دنیا انتقادات بسیار کمتری نسبت به «شوایزر» از حاکمان کشورهای خودشان کردند و فهمیدند «گونی از آنچه به نظر می‌رسد به نویسنده جماعت نزدیک تر است».

 

عنوان: ناگفته‌های زندگی کامالا هریس و جو بایدن/ پدیدآور: پیتر شوایزر؛ مترجم: پریسا ابن‌یامینی/ انتشارات: کتابستان معرفت/ تعداد صفحات: 108/ نوبت چاپ: اول.

انتهای پیام/

ارسال نظر