09 فروردین 1403
Tehran
9 ° C
ما را در شبک های اجتماعی دنبال کنید
آخرین مطالب
بازگشت
a

مجلهٔ الکترونیک واو

غلبه بر ترس با کتاب خواندن
وجود «حال به‌هم‌زن‌ها» ضروری است

خیلی از آن­هایی که سوادش را دارند، معتقدند که ترسیدن یک مسئله اکتسابی است. یعنی مثلا شما نگاه می‌کنی به من که مثل حیوان با وفا از سوسک می‌ترسم و رفته‌رفته این ترس از من به شما سرایت می‌کند. چیزی که در مورد بچه‌ها خیلی پررنگ‌تر است. مثل اینکه به بچه می‌گوییم از غریبه دوری کن، به پریز برق دست نزن یا اجاق را نشان می‌دهیم و می‌گوییم جیزززه!!! و این گونه ترس و حذر کردن را به کودک انتقال می‌دهیم.

خب اگر ترسیدن یک امر اکتسابی است، آیا نمی‌توان آن را تغییر داد؟ آیا نمی‌شود از ابزارهایی برای غلبه بر این ترس کمک گرفت؟ معلوم است که می‌شود، امروز دیگر آن‌قدر علم پیشرفت کرده که حتی مسائل وراثتی را هم با دست بردن توی رشته‌های دی‌ان‌­ای تغییر می‌دهند، اینکه دیگر چیزی نیست.

مثلا یک راهش این است که برای غلبه بر ترس‌ها، پیش یک تراپیست رفت، یا خود را در موقعیت انداخت یا راه‌های دیگری که من کمتر آن‌ها را بلدم. اما یک راه هست که من نه تنها آن را خوب بلدم بلکه شدیدا و عمیقا آن را توصیه می‌کنم و آن راه چیزی نیست جز خواندن و مطالعه کردن! بله خواندن برای آگاهی و غلبه بر ترس‌ها هم می‌تواند یک روش بسیار خوب باشد. همان­طور که آن اول گفتم مثلا بچه به من که از سوسک می‌­ترسم نگاه می‌کند و یاد می‌گیرد. اما اگر از قبل آموخته باشد که چیزی برای ترسیدن وجود ندارد چه؟

مجموعه «حال به‌هم‌زن‌­ها» دقیقا همان چیزی است که می‌تواند ترس اکتسابی از حشرات و جانوران موذی را در کودکان کمرنگ کند.

«حال به‌هم‌زن‌­ها» را الیس گرول نوشته و نقاشی کرده و نشر میچکا با ترجمه­ شیدا میرزایی به چاپ رسانده است. مجموعه‌ای که به کودک این فرصت را می‌دهد تا در یک فضای طنز، از میان صفحات مصور، اطلاعاتی در مورد بی‌مهرگان به دست بیاورد و آخر کتاب با آن­‌ها دوست شود. اطلاعاتی مانند دسته­ جانوری، ویژگی‌های جسمی و ساختمان بدن و چیزهایی از این قبیل.

یک کتاب خیلی خوب که علاوه بر اینکه به کودک یاد می‌دهد با طبیعت دوست باشد و بی‌جهت از چیزی نترسد و فواید هر جانوری برای زمین را بشناسد، اطلاعات علومی و زیستی خیلی خوبی را به زبان ساده و با تصویرهای طنز به کودک آموزش می‌دهد. مثلا شما بعد از خواندن کتاب «کرم» در می‌یابید که کرم خاکی هم­سن دایناسور است! و البته به نظر من محال است این موضوع را هرگز فراموش کنید، چرا که کتاب با بیانی آن را توی ذهن شما جا می‌اندازد که می‌تواند ملکه­ ذهنتان شود.

نشر میچکا مجموعه «حال به‌هم‌زن‌­ها» را با یک فونت ساده و درشت چاپ کرده است. نکته‌ای که برای گروه سنی هدف این کتاب‌ها یعنی بچه‌های 5 تا 9 ساله بسیار حائز اهمیت است. معمولا توجه به این نکته که کتاب کودک می‌بایست دارای فونت خوانا، پررنگ و نسبتا درشت باشد تا کودک تازه سواد آموخته بتواند خودش کتاب را بخواند مغفول می‌ماند. از طرف دیگر از آن­جا که تصاویر کتاب دقیقا برای همراهی متن طراحی شده‌اند و به نوعی خودشان بخشی از متن هستند، با درگیر کردن قسمت دیداری حافظه، به یادگیری مطالب کمک به‌سزایی می‌کنند.

در مجموع می‌توان گفت که مجموعه­ «حال به‌هم‌زن‌­ها» از آن مجموعه‌هایی است که وجودش در هر خانه‌ای که بچه‌ای در آن­جاست،­ لازم و ضروری است. یک کتاب ساندویچی برای دوستی با طبیعت، آشنایی با جانوران و غلبه بر ترس از آن‌ها. خلاصه بین خودمان بماند، این کتاب را هم برای بچه‌ها تهیه کنید، هم برای بزرگترها، خصوصا آن­هایی که مثل من از هر موجود کوچکتر از موشی می‌ترسند!

 

عنوان: حال به‌هم‌زن‌ها/ پدیدآور: الیس گرول، مترجم: شیدا میرزایی/ انتشارات: میچکا/ تعداد صفحات: 32 (این تعداد صفحات یک جلد از این مجموعه است)/ نوبت چاپ: اول.

انتهای پیام/

ارسال نظر