09 فروردین 1403
Tehran
9 ° C
ما را در شبک های اجتماعی دنبال کنید
آخرین مطالب
بازگشت
a

مجلهٔ الکترونیک واو

روایتی از تولد تا شهادت در «ماه همراه بچه‌هاست»
رفیع و با شکوه

«مَن وَرّخ مومنا فکانما احیاء؛ هرکس تاریخ مومنی را بنگارد، مانند آن است که او را احیا کرده است.» پیامبر اعظم (ص)

هفدهم اسفند سالگرد شهادت فرمانده جوان لشگر 27 محمد رسول‌الله سپاه است. او در 12 فروردین 1334 به دنیا آمد و طبق گفته مادرش, با معجزه امام حسین (ع) زنده ماند. «سر گذاشتم روی شبکه‌های ضریح گفتم: یا امام حسین من از خودم نمی‌ترسم فقط می‌ترسم قاتل این بچه شوم، نگذار همچین شود…»

نام او را محمد ابراهیم گذاشتند بر اساس خوابی که مادرش در کربلا دیده بود: «خواب دیدم نشسته‌ام پای ضریح دارم به این خانم‌های قد بلندی نگاه می‌کنم که روبنده‌ عربی دارند. به خودم گفتم چه با حیا هستند این‌ها، که یکی از آنها آمد پیش من و گفت خانم! گفتم: بله؟… دست کرد از زیر چادر یک بچه قشنگ داد به من. چادرم را هی می‌کشید روی صورتش می‌گفت: بچه‌ات که از دست رفت اما این را بگیر که دست خالی بر نگردی. فقط یادت باشد اسمش را بگذاری محمد ابراهیم. او از ماست و پیش ما هم بر می‌گرده…»

محمد ابراهیم در شهرضا بزرگ شد و طبق گفته برادرش از همان کودکی در مشی و سلوک رفتارش متفاوت از آنها بود. «من و ولی‌الله خیلی شیطان‌تر از ابراهیم بودیم. خاطرم هست که توی دبستان به ما شیر می‌دادند. یک دیگ پر از شیر به عنوان کمک تغذیه. من و یکی دوتا از بچه‌ها دیگ شیر را چپه کردیم انداختیم زمین. بعد هم در رفتیم. ابراهیم ناراحت شد. گریه کرد گفت: دادا چرا این کار را کردی؟. شش سال دوره ابتدایی این طوری گذشت.»

دوره دبیرستان را هم با خواندن و مطالعه و بزرگ کردن جهانش گذراند. خواندن کتاب‌هایی که ممنوعه بودند و روز به روز کینه‌اش را به نظام حاکم بیشتر می‌کرد. تا این که در آزمون ورودی دانشسرای عالی پذیرفته شد و بعد از گذراندن دوره سربازی در شهرضا مشغول تدریس شد.

این که چه جوانی پر فراز و نشیبی را با حکومت وقت گذراند. حکم اعدامی که ساواک برایش بریده بود و زندگی پنهانی‌اش تا زمان انقلاب چطور گذشت و بسیاری از خاطرات کوچک و بزرگ از سیره و زندگی او از رسیدن به فرماندهی سپاه، پیروزی در عملیات‌های مختلف، روحیه عجیبش در سختی‌ها و نهایتا شهادتش را می‌توانید از خاطرات مفصلی که گل‌علی بابایی در کتاب «ماه همراه بچه‌هاست» از زبان دوستان، خانواده و هم‌رزمان و نوارهای مصاحبه خود شهید همت در این کتاب بخوانید.

این کتاب در 27 بخش به‌علاوه بخش اسناد و عکس‌ها با دسته‌بندی مجزا، خاطرات و روایت‌های مستند زندگی شهید همت از کودکی تا شهادتش را به تحریر در آورده است. یکی از جذابیت‌های کتاب که آن را از سایر کتاب‌های ژانر خاطرات شهدا جدا می‌کند پرداختن به شخصیت شهید در کارها و اعمال اوست نه فقط یک روایت احساسی صرف. یعنی افرادی که این خاطرات را عنوان می‌کنند همت را در چهارچوب آنچه بود و آنچه کرد تعریف کرده‌اند نه آنچه خودشان دلشان می‌خواسته که باشد. روایت‌ها نه آنقدر سوزناک و احساسی‌اند که از اصل شخصیت دور شویم و به حاشیه برسیم و نه آنقدر خشک و رسمی. دسته‌بندی خاطرات که ترتیب سنی و اتفاقات زندگی او را شرح می‌دهد از پراکندگی موضوع و ذهن جلوگیری می‌کند. همینطور که هر فصل را می خوانیم، ابراهیم به دنیا می‌آید، کودکی می‌کند، بزرگ می‌شود، دانشگاه می‌رود، مبارزه می‌کند، وارد جنگ می‌شود، ازدواج می‌کند، فرمانده می‌شود، پدر می‌شود، می‌جنگد و با جزئیات فرماندهی می‌کند، پیروز می‌شود و نهایتا شهید می‌شود.

در این میان نیز چگونگی عملیات‌های مختلفی که شهید همت در آنها شرکت داشته نوع ارتباط و کنشش با همرزمان و سربازانش یا بالادستی‌ها و نحوه کارش در سپاه نیز در روایات به طور مفصل شرح داده می‌شود.

ماه همراه بچه‌هاست

«ماه همراه بچه‌هاست» یک کتاب روایی مستند کامل است با جزئیات دقیق. جذابیت دیگر کتاب مصاحبه‌ها و نوارهای سخنرانی از خود شهید همت است. وقتی کتاب را می‌خوانید بسیاری از قسمت‌ها خود شهید با شما سخن می‌گوید و علل و شرایط اتفاقات را از زبان خود او متوجه می‌شوید. در واقع همت خودش نیز راوی زندگی خودش است.

در آخر اتفاقات بکر و نابی که از سیره زندگی او چه در شخصی‌ترین زوایای خلقی‌اش و چه در نمود شخصیتش به عنوان فرمانده بزرگی که فتوحات عظیمی داشته شما را شگفت‌زده می‌کند.

«ماه همراه بچه‌هاست» کتاب دوم از مجموعه‌ «بیست و هفت در 27» سرگذشت‌نامه سردار خیبر شهید محمدابراهیم همت است. مجموعه کتاب‌های «بیست و هفت در 27» دربرگیرنده‌ سرگذشت و زندگی‌نامه بیست و هفت تن از فرماندهان شهید لشکر 27 محمد رسول‌الله طی هشت سال دفاع مقدس است.

این مجموعه شامل موثق‌ترین روایات از زندگی این شهداست که محوریت آن زندگی رزمی این فرماندهان بزرگ است.

گل‌علی بابایی در سخن مولف نوشته است: «بهزاد بهزادپور؛ نویسنده و هنرمند توانا در مقدمه فیلمنامه خود در مورد متوسلیان جمله‌ای دارد که دقیقا شرح حال من است: «وقتی خواستم او [متوسلیان] را بنویسم، برای نگاه کردنش کلاه از سرم افتاد، از بس که رفیع و باشکوه بود…» باور کنید این کل واقعیتی‌ست که من هم می‌خواهم در مقدمه این سرگذشت‌نامه به آن اعتراف کنم… همین و بس.

 

عنوان: ماه همراه بچه‌هاست؛ سرگذشت‌نامه شهید محمدابراهیم همت/ پدیدآور: گلعلی بابایی/ انتشارات: 27 بعثت/ تعداد صفحات: 272/ نوبت چاپ: اول.

انتهای پیام/

ارسال نظر