09 فروردین 1403
Tehran
9 ° C
ما را در شبک های اجتماعی دنبال کنید
آخرین مطالب
بازگشت
a

مجلهٔ الکترونیک واو

چرا مطالعه این کتاب برای بچه‌ها مفید است؟
مفاهیم پولَکی به زبان ساده

کتاب «پول، خدا، بچه‌ها» که به قلم غلامرضا حیدری ابهری نوشته شده و توسط واحد کودک و نوجوان نشرجمال (سلام)، منتشر شده است، با ادبیاتی شیوا و همه‌فهم مقداری اطلاعات مفید و ضروری اقتصادی را برای بچه‌هایی که به سن سروکار داشتن با پول (در حد پول‌توجیبی یا خریدن نان حتی) رسیده‌اند، بیان کرده است.

مسائلی مثل  اینکه اصلا پول چی هست، چه کسی پول چاپ می‌کند، اصلا پول چطور به‌دست می‌آید، پس‌انداز چیست، صدقه و انفاق چه هستند، حرام و حلال کدام است، صرفه‌جویی و اسراف چیست، بازار و چانه‌زدن چه هستند و حتی تعدادی ضرب‌المثل مربوط به پول، محتوای این کتاب را تشکیل داده‌اند.

اما چرا مطالعه این کتاب برای بچه‌ها مفید است؟ برای اینکه ما پدر و مادرها حواسمان به جنبه‌های مختلفی از نیازهای آموزشی بچه‌ها در زمان درست هست، اما خیلی از ما حواسمان به آموزش الفبای ضروری اقتصادی به آنها نیست. بیشتر وقت‌ها بی‌مقدمه بچه‌ها را وارد پروسه پول‌توجیبی گرفتن یا خرید کردن می‌کنیم. یعنی فکر می‌کنیم همین‌که ارزش ریالی اسکناس‌ها را بدانند و جمع و تفریق بلد باشند، کافیست. در حالی‌که خیلی چیزهای دیگر هم هست که باید در کنار آنها درباره‌شان بدانند و بهترین زمان برای آشنایی اصولی با آنها هم همین سنین کودکی است.

انتقال مفاهیم اقتصادی به کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است، در سنین پایین‌تر شرایط برای بسترسازی و نهادینه کردن مفاهیم آنچنان فراهم است که می‌شود به راحتی اولین ساختارهای اقتصادی ذهن افراد را طراحی و ایجاد کرد.

با توجه به آنکه مفاهیم اقتصادی در تمام مراحل زندگی همراه انسان هستند، اگر بچه‌ها در همان سنین کودکی اهمیت پول و شرایط نگهداری و افزایش آن را بیاموزند بی‌شک در آینده رویکردی تخصصی‌تر به مقوله اقتصاد از شکل ساده تا پیشرفته آن خواهند داشت.

شاید در ابتدا به نظر برسد اقتصاد از درک کودکان بالاتر است. اما توجه داشته باشید که ما درباره آموزش علم اقتصاد به کودکان حرف نمی‌زنیم و روی صحبت ما درباره برخی مفاهیم اقتصادی است که لازم است از کودکی آموزش داده شوند. در واقع آنچه به کودکان از سن پایین باید آموزش داده شود، ارزش‌های رفتار اقتصادی و سبک اقتصادی زندگی است. دقیقا چیزی که در این کتاب با آن مواجه می‌شویم.

از جمله ویژگی‌های مثبت این کتاب، این است که محتواها در کنار سادگی زبان و کوتاهی جملات که کاملا مناسب مخاطب کودک هستند، به شکل کوتاه‌کوتاه آماده شده‌اند. یعنی کتاب مجموعه‌ای از سوالات ذهنی فراگیر بین بچه‌ها و جواب‌های کوتاه و قابل فهمی است که به آنها داده شده است. فونت کتاب خیلی ریز نیست و چشم بچه‌ها خسته نمی‌شود، پر از تصاویر کودک‌پسند است و رنگ‌ و آب زیاد و چشم‌نوازی دارد. به این صورت هم برای بچه‌ها جذاب است و هم نسبت متن به کل کتاب تعادل دارد و با توجه به موضوع غریبه و شاید عجیب برای بچه‌ها، آن‌ها موقع انتخابش راحت‌تر به کتاب جذب می‌شوند.

شاید مهم‌ترین ویژگی بارز این کتاب، آن دسته از مفاهیم اقتصادی اسلامی است که خیلی روان و راحت در جواب‌ها گنجانده شده و بدون شک در ضمیر ناخوداگاه بچه‌ها جای خواهد گرفت. ضمن اینکه اطلاعات آموزشی این کتاب، ممکن است جزو سوالات ذهنی کودک باشد که یا هیچ وقت نمی‌پرسد یا با جواب غیردقیق بزرگترها مواجه می‌شود؛ مثل اینکه چه کسی مسؤول چاپ کردن پول است و چرا برای فقیرها بیشتر چاپ نمی‌کند تا مشکل‌شان حل شود! بعضی دیگر از این سوالات که بیشتر جنبه سبک زندگی اسلامی دارند، مفاهیمی است که شاید کودک اصلا از وجودشان با خبر نباشد ولی دانستن آنها می‌تواند منجر به عمل و وارد شدن به چرخه فعالیت‌های ذهنی و عملی‌اش شود و چون از سنین پایین این اتفاق را رقم می‌زنیم در وجود او نهادینه هم خواهد شد. مثل پس‌انداز، صدقه، انفاق، صرفه‌جویی و امثال این‌ها.

کتاب برای رده‌سنی «ج» تعریف شده که به نظر من هم مناسب است و برای بچه ۹ ساله کاملا قابل فهم و جذاب و کاربردی است.

پیشنهاد می‌کنم این کتاب را در ابتدای شروع فرآیند پول تو جیبی دادن به بچه هدیه کنید یا همراه کتاب یک قلک یا کارت بانکی شخصی‌ هم به او بدهید.

 

عنوان: پول، خدا بچه‌ها/ پدیدآور: غلامرضا حیدری ابهری/ انتشارات: جمال/ تعداد صفحات: 160/ نوبت چاپ: پنجم.

انتهای پیام/

ارسال نظر