01 اردیبهشت 1403
Tehran
9 ° C
ما را در شبک های اجتماعی دنبال کنید
آخرین مطالب
بازگشت
a

مجلهٔ الکترونیک واو

چرا این کتاب از بهترین انتخاب‌هاست؟
نوجوان‌ها را با «زنان کوچک» آشنا کنید

بی‌هیچ تردیدی سر و کله زدن با نوجوان­‌ها یکی از سخت­‌ترین کارها در دنیاست. مثلا شاید رتبه­ سوم بعد از کار در معدن و نویسندگی را بتوان به شغل­‌های مرتبط با نوجوانان اختصاص داد. نوجوان‌­هایی که دیگر نه آن­قدر بچه هستند که با ساده‌­ترین مفاهیم و کارها بتوان جذبشان کرد، و نه آن­قدر بزرگند که با چالش‌­های جوانی و بزرگ­سالی سرگرم شوند. سرکشانی­ در دوران بلوغ که با هورمون‌­های بهم ریخته و احساسات درهم و برهم درگیرند و از این دنیا تنها دو چیز می­‌خواهند؛ خلوت و درک!

پیدا کردن این دو مفهوم در زندگی روزمره ایام نوجوانی مثل پیدا کردن گنج، ارزشمند و شیرین است. بچه‌­ها دنبال این هستند که با یک چیزی که بعضا حتی خودشان هم نمی‌دانند چیست، هم­ذات‌­پنداری کنند. یک فیلم، یک آموزگار یا مثلا یک داستان!

خواندن داستانی که درون­مایه ارزشمندی داشته باشد و بتواند خواننده را با خود همراه کند و به او این اجازه را بدهد که خود را در فضای قصه تجسم کند، یک نعمت است.

«زنان کوچک» یکی از همین نعمت­‌هاست. کتابی که سال­‌ها قبل نوشته شد و تا امروز هرگز از محبوبیتش کاسته نشده است. منبع الهامات تصویری و داستانی بسیاری قرار گرفته است و از آن کتاب‌­هایی است که در هر خانه‌­ای را بزنی، بالاخره یک نفر را پیدا می­‌کنی که طرفدارش باشد. داستان «زنان کوچک» پر است از پیچیدگی­‌هایی که آدمی در زندگی با آن‌ها سر و کار دارد. فراز و فرودهایی که همگان در طول حیات آن­ها را تجربه می‌­کنند و شخصیت‌­هایی که روحیاتشان به مردم معمولی جامعه بسیار شبیه است.

«لوئیزا می آلکوت» در قرن نوزده میلادی، داستانی را روایت کرد که رنج‌­ها و آسانی­‌ها را به صورت توأمان در بر داشت. قصه خانواده­‌ای که روزگاری در مکنت و راحتی در کنار یکدیگر به خرمی و شادی زندگی می­‌کردند اما تقدیر آن­ها را اسیر ناملایمات می­‌کند. داستان «زنان کوچک» با الهام از زندگی شخصی نویسنده و سه خواهر دیگرش، یکی از باورپذیرترین روایت­‌ها، از سختی‌­های دوران جنگ و زندگی در سایه آن را ارائه می­‌کند.

داستان بیشتر حول محور مادر و دختران این خانواده و به طور خاص یکی از این چهار خواهر، یعنی جوزفین، فرزند دوم، می­‌گذرد. جوزفین یا همان جو ــ که در داستان بیشتر این­گونه خطاب می­‌شود ــ دختری سرزنده، خیال­‌پرداز و قوی است که به تازگی در آستانه جوانی قرار گرفته است. یکی از آن شخصیت­‌های نابی که نوجوان­‌های همه­ دوره­‌ها با آن احساس نزدیکی می­‌کنند. شخصیت جو، دوست­‌داشتنی جسور و کله‌­خراب است و می‌­تواند نظر هرخواننده‌­ای را به خود جلب کند. البته خواهرهای دیگر هم حتما طرفدارانی خواهند داشت، مثلا «مگی» چون عاشق­‌پیشه و زیباست و «بتی» چون هنرمند و مظلوم است روایت‌‌های موازی خوبی را ساخته‌­اند. این وسط شانس «ایمی»، دختر کوچک خانواده کمتر است. شخصیت او لوس و اعصاب خرد کن است و می­ شود گفت حضورش بیشتر برای نمک داستان است. همه این‌­ها در کنار خانم مارچ ــ مادر خانواده ــ یک مجموعه کامل از همه شخصیت‌­ها و سلیقه‌­ها را ساخته‌­اند که در جای‌جای قصه، آموزه‌­ها و تجربه­‌هایی را برای مخاطب تصویر خواهند کرد.

مدیریت خانم مارچ و عقلانیت او نقش به‌­سزای مادر در خانواده را به خوبی نشان می‌­دهد. در واقع جایگاه مادری، یکی از آن تعالیمی است که همگان متفق‌­القول بر ارزش آن تاکید دارند و نویسنده به زیبایی، در خلال داستان این اهمیت و ارزش­ را در قالب خلق موقعیت‌ها برای خواننده آشکار می‌­سازد. در کنار خانم مارچ دختران خانواده هرکدام به نحوی درس­‌هایی برای مخاطب خواهند داشت.

اما آن­چه باعث می­‌شود خواندن «زنان کوچک» در نوجوانی یکی از بهترین انتخاب­‌ها باشد، در بر داشتن همان دو شاخصه‌­ای است که در ابتدا به عنوان دو نیاز اصلی نوجوان‌ها برشمرده شد؛ خلوت و درک.

نوجوان در زمان خواندن این رمان فرصت پیدا می‌کند تا با اشتباهات شخصیت­‌ها و خصوصا کله‌­شقی‌­های جو همراه شود. اشتباه کند و درس بگیرد. مسئله‌­ای را حل کند. خود را به جای یک قهرمان جا بزند و برای خانواده کاری کند و از همه مهم­تر با خودش خلوت کند!

در واقع باید بگویم اگر می­‌خواهید به نوجوانتان این فرصت را بدهید که برای باقی سال‌های عمرش یک شخصت محبوب داشته باشد که همیشه در خاطرش روزهای خوش نوجوانی را زنده کند، او را با «زنان کوچک» آشنا کنید.

 

عنوان: زنان کوچک/ پدیدآور: لوئیزا می آلکوت، مترجم: فرزین مروارید/ انتشارات: قدیانی/ تعداد صفحات: 416/ نوبت چاپ: اول.

انتهای پیام/

ارسال نظر