مروری بر «اشتیلر» اثر نویسنده سوییسی
اعتراف به شکست انسان
ماکس فریش در کتاب «اشتیلر» که در نگاه اول به نظر میرسد داستانی ایستا و ثابت دارد، ما را به دنیاهای مختلفی میبرد و در سفرهایی ماجراجویانه همراهی میکند.
مروری بر رمان «زیبای جاکارتا»
اندونزی به روایت نویسنده مصری
رمان زیبای جاکارتا روایت تلاش حزب کمونیست اندونزی برای به ثمر رساندن انقلاب کمونیستی سراسری در اندونزی و دستیابی به سلطه است.
مروری بر رمان «لیلی» از سید میثم موسویان
روانشناسانه، اجتماعی و غیرموعظهگر
لیلی با وجود روانشناسانه بودنش یک داستان اجتماعی هم محسوب میشود. اجتماع ما پر است از زندگیهای مشترکی که زن و مرد آنها درگیر فراز و فرود مشکلات شدهاند و هر کدامشان یک الگوی مواجهه خاص خودشان را با آن
مروری بر «نه فرشته، نه قدیس» اثر ایوان کلیما
فروپاشی و آنها که باور نمیکنند!
رمان نه فرشته، نه قدیس حال و هوا و فضای تلخ و سرد و بیهودهای دارد که این دقیقاً نشان از حال جامعه آن روزهای پراگ است.
گفتوگو با حامد هادیان درباره «خبرنگار دو دلاری»
تحت تاثیر نگاه سیاسی، نگاه انسانی را فراموش میکنیم/ در سخنرانیها میگویند جنگ روایتها ولی معنایش را نمیفهمند
حامد هادیان معتقد است: سیستم اصلاً خبرنگار را برنمیتابید و اصلاً نمیدانست خبرنگار چه سودی دارد! در سخنرانیهایشان میگویند جنگ روایتهاست ولی معنای آن را نمیفهمند.
روایتی نوجوانانه در «روز اول، روز آخر»
ماجراجویانه و پُرکشش
«روز اول، روز آخر» قصهای پرضرب و کششدار است که خواننده نوجوان را میتواند راضی کند. به عبارتی باید گفت میرابوطالبی رگ خواب نوجوان را خوب میشناسد و تلاش کرده آن را در داستانش به خوبی به کار ببندد.
مروری بر کتاب «از طرف فرزند کوچک شما»
قطعاتی کوچک از سالهای طولانی فرزندی
«از طرف فرزند کوچک شما» دارای چهارده روایت یکدست، خوشخوان و خوشزبان است که با روایتهایی دقیق خوانندگان را مبتلای خود میکند.
کتاب «ماموریت ویژه آیتالله» درباره چیست؟
انقلابِ آیتالله
کتاب مأموریت ویژه آیتالله، مجموعه پژوهشهایی است که درباره دورانی صورت میگیرد که سرویسهای خارجی در ایران فعال بودند.
مروری بر «آواز کشتگان» رضا براهنی
هر که زندهست در خطر باشد
رمان آواز کشتگان روایتگر زندگی یک روشنفکر مبارز است که در راه مبارزه با رژیم پهلوی، رنجها و سختیهایی را تحمل میکند.
مروری بر رمان برگزیده جایزه جلال آلاحمد
روایتی تازه از ایمان و عشق
غمسوزی داستان آدمهای خوبیست که نقش بازی نمیکنند، تصنعی در کلام و رفتار ندارند و تا آن جا که باید در بستر قصه شکل گرفتهاند.