10 فروردین 1403
Tehran
9 ° C
ما را در شبک های اجتماعی دنبال کنید
آخرین مطالب
بازگشت
a

مجلهٔ الکترونیک واو

رمانی خوشخوان با یک راوی دَه ساله
پازل با شکوه زندگی میسون

دوستی، خانواده، محبت و وفاداری، موضوعاتی هستند که همه با هم در یک کتاب کنار هم قرار گرفته‌اند. میسون باتل یکی از شیرین‌ترین پسربچه‌هایی است که در زندگی‌تان با او آشنا می‌شوید. او اصطلاحات و نگاه و رفتارهای خاص خودش را دارد و در هر شرایطی، جز حقیقت چیزی نمی‌گوید و این دقیقاً موضوعی است که به «حقیقت آن‌طور که میسون باتل گفت» نوشته لسلی کانر، عیار بالایی می‌دهد.

اخیراً، یعنی طی این پنج شش سال گذشته، بخت زیاد با میسون باتل دواده ساله یار نبوده است. پشت سر هم چند ضربه دردناک به میسون باتل وارد شده است، او اول پدرش را از دست داده، بعد مادرش را و بعد صمیمی‌ترین و تنها دوستش بنی را. پلیسی برای تحقیقات هر چند روز یک بار به خانه آن‌ها می‌آید و این که مجبور شده‌اند بخشی از باغ‌های سیبشان را بفروشند، باعث شده که خانواده باتل به سختی بیفتند. طی داستان شما می‌توانید حس دلمردگی را در گوشه گوشه خانه غبارگرفته و تقریباً مخروه باتل ببینید، اما میسون در آن شرایط همچنان به زندگی خودش مشغول است و برای این که زندگی‌اش از مسیر طبیعی خارج نشود، تلاش می‌کند.

داستان این کتاب پر از ماجراهای کوچک است. چند راز کوچک و بزرگ که باید روشن شوند، قلدرهایی که میسون هر روز با آن‌ها سر و کله می‌زند، رویاها و آرزوهایی که میسون بعد از فوت دوستش فراموششان کرده و حالا با پیدا کردن یک دوست جدید دارد دوباره پیدایشان می‌کند، مشاوری که دنبال این نیست که مچ دانش‌آموزان را بگیرد و بدون این که آن‌ها را نصیحت کند، به حرفشان گوش می‌کند و با همین رفتارش مشکلات بچه‌ها را برایشان کوچک‌تر می‌کند… این‌ها در کنار هم ماجرایی منسجم و جذاب را به وجود آورده‌اند که شیرینی و سادگی روایتشان، باعث می‌شود حجم کتاب برای خواننده زیاد و خسته کننده نباشد.

یکی از تصویرهای لذت‌بخش این کتاب، مشاور مدرسه، خانم بلینی، کسی است که هر بچه‌ای در دنیا به آن احتیاج دارد. بزرگتری که در مدرسه پناهگاهی امن برای بچه‌ها ساخته است تا بتوانند خود واقعیشان را نشان دهند. البته هر بچه‌ای در دنیا به یک کالوین هم نیاز دارد! دوستی که با وجود اختلاف ظاهری زیادی که با میسون دارد، برای او تبدیل به دوستی وفادار و شجاع می‌شود، از میسون یاد می‌گیرد و به میسون یاد می‌دهد و برای انجام دادن هر کاری با میسون موافق است. کالوین با وجود جثه ریزی که دارد، در مقابل قلدرهایی که میسون را اذیت می‌کنند می‌ایستد و از دوست ساده و مهربانش دفاع می‌کند. این است که از دست دادن کالوین، باز میسون را تبدیل به یک بچه واقعا بدشانس و بیچاره می‌کند.

هرچند در میانه کتاب شاید فصل‌هایی باشند که وجودشان لزومی ندارد، اما میسون باتل آن قدر شخصیت جالبی دارد که شما دلتان می‌خواهد بدانید که چطور مشکلاتش را پشت سر می‌گذارد و مطمئن باشید از تمام کردن کتاب، لذت می‌برید. این رمان هم مثل بیشتر رمان‌های نوجوان پایانی شاد دارد، اما دانستن این موضوع باعث نمی‌شود که شما آخر کتاب غافلگیر نشوید یا اشک در چشمتان ننشیند!

لزلی کانر موضوعاتی را کنار هم چیده است که به نظر بی‌ربط می‌آیند، سیب‌ها، خانه درختی، اژدها، خوانش پریشی، قلدری، ویلچیر، سگ هودینی، رنگ‌ها، قتل، ابزارآلات، خریدهای آنلاین و….، اما این موضوعات در کنار هم، پازلی را شکل داده‌اند که واقعا باشکوه است.

«حقیقت آن‌طور که میسون باتل گفت» رمانی خوش‌خوان است که پسرکی ده ساله روایتش می‌کند. این رمان در 74 فصل کوتاه، ما را با میسون باتل همراه می‌کند تا ببینیم او چطور می‌تواند تمام مشکلاتی که برایش پیش آمده و هیچ کدامشان در اختیار خودش نبوده، یکی‌یکی حل کند و به دیگران ثابت کند که آدم بدذات یا کم‌هوشی نیست.

این رمان نگاه شما را به کودکان چاق، کودکانی که مشکل خوانش‌پریشی دارند و تاثیر مشاوران مدارس عوض می‌کند و یک بار دیگر بهمان یادآوری می‌کند که قضاوت کردن آدم‌ها و اتهام زدن به آن‌ها، کار درستی نیست و برای پیدا کردن متهم، باید به دنبال مدارک و شواهد بود.

«حقیقت آن‌طور که میسون باتل گفت» نوشته لسلی کاتر، نویسنده‌ی آمریکایی کودکان و نوجوانان است که اولین کتابش را در سال ۲۰۰۴ منتشر کرد. این رمان که با عنوان اصلی The Truth as Told by Mason Buttle نخستین‌بار در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، برنده جایزه کتاب کارولینای جنوبی و همچنین نامزد جایزه‌ ربکا کاندیل شده است. نشر پیدایش رمان را با ترجمه فرح بهبانی از مجموعه «رمان‌هایی که باید خواند» برای نوجوانان منتشر کرده است. رمان‌هایی هستند که با آنها زندگی می‌کنیم؛ نفس می‌کشیم، می‌خندیم، گریه می‌کنیم و قد می‌کشیم. رمان‌هایی هستند که با آنها سفر می‌کنیم، کوله‌پشتی‌مان را پر از تجربه‌های‌شان می‌کنیم و مثل چادری در آنها پناه می‌گیریم.

رمان‌هایی هستند که صلح و دوستی و امید را ـ چه کودک باشیم چه نوجوان باشیم و چه بزرگسال ـ به ما هدیه می‌دهند.

رمان‌هایی هستند که اگر آنها را نخوانیم، چیزی کم خواهیم داشت.

رمان‌هایی هست که باید خواند…

عنوان: حقیقت آن‌طور که میسون باتل گفت/ پدیدآور: لسلی کانر، مترجم: فرح بهبهانی/ انتشارات: پیدایش/ تعداد صفحات: 294/ نوبت چاپ: اول.

انتهای پیام/

ارسال نظر