برای هشت ساله‌ها تا نودونُه ساله‌ها

«دشمن» برای جنگ و صلح

19 اسفند 1402

«دشمن» کتاب کم‌حرفی است، اما نشانتان می‌دهد، و خیلی چیزها درونش می‌گوید: دو سرباز که روبه‌روی هم در سوراخ‌های جداگانه‌شان نشسته‌اند، سربازی که ما می‌بینیم، ادعا می‌کند دشمنش انسان نیست، بلکه یک جانور است، هیچ رحمی ندارد، خانواده‌ها، حیوانات خانگی را می‌کشد، جنگل‌ها را می‌سوزاند، آب را مسموم می‌کند. خب، این چیزی است که دفترچه راهنما می‌گوید. اما نشستن در چاله اصلا آسان نیست؛ او گرسنه می‌شود، باران می‌بارد و گاهی حسابی از دست جنگ کفری می‌شود.

او می‌خواهد جنگ را پایان دهد، اما نگران است که اگر سوراخ خود را ترک کند، توسط دشمن بی‌رحم کشته شود. او حتی به این احتمال فکر می‌کند که نکند جنگ تمام شده اما هیچ کس به آنها اطلاعی نداده و تنها دو نفر در جنگ باشند.

بالاخره یک روز، سرباز خود را به شکل یک بوته در می‌آورد و سوراخ خود را ترک می‌کند و به سمت دشمنش می‌خزد تا بتواند او را بکشد و به جنگ پایان دهد. اما وقتی به آنجا می‌رسد، نقطه عطف شگفت انگیز داستان است. دشمن رفته، اما چیزهای خود را جا گذاشته است: تصاویر خانوادگی و دفترچه راهنمایش که نوشته دشمن او انسان نیست؛ هوم، یک دقیقه صبر کن! قبلا آن را کجا دیده است؟ و در نهایت داستان به بهترین و زیباترین شکل ضد جنگ تمام می‌شود، که بهتر است لذت کشفش را از شما نگیرم.

سرژ بلوک (تصویرگر کتاب)، از تصاویر ساده و تقریبا کارتونی با قلم و جوهر برای این کتاب استفاده کرده. تنها رنگ‌های به کار رفته، خاکی لباس سرباز، خون قرمز و جلد قرمز دفترچه راهنماهاست، و بعضی جاها از عکس‌های واقعی استفاده می‌کند مثل عکس خانوادگی دشمن که داستان را به واقعیت نزدیک می‌کند.

این کتاب به همراه کتاب شش مرد، در مورد جنگ و صلح پیام یکدیگر را تکمیل می‌کنند. هر دوی این کتاب‌ها قابلیت ایجاد بحث و گفتگو و سؤالات توسط بچه‌ها را دارند و بهتر است فقط خوانده نشوند و تسهیلگری داشته باشند.

این کتاب به خوانندگان بالای ۸ سال توصیه می‌شود، بعد از آن دیگر محدودیت سنی ندارد!

این کتاب فقط برای کودکان نیست. ظاهرش کتاب تصویری کودکانه است، اما این کتاب حتی در سمینارهای دانشگاه‌های مختلف در موضوع مطالعات صلح خوانده می‌شود. چون تصویری صادقانه از جنگ می‌دهد و با نقاشی‌های خطی نامرتب به رنگ‌های سیاه، سفید، خاکی و رنگ قرمز، پیامی قدرتمند و عمیق را به ساده‌ترین شکل ارائه می‌کند. خواندن کتاب «دشمن» می‌تواند اهداف مختلفی را دنبال کند. دلایل جنگ و بی‌معنی بودن آن، شباهت‌های بین طرفین در جنگ و انسانیت همه ما، همه این‌ها می‌تواند نگاهی جدید به موضوع بسیار پیچیده جنگ برایمان بگشاید و همین خواندن آن را هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان مفید و جذاب کرده.

این کتاب را به بزرگسالانی که نیاز به کتابی در مورد جنگ و انگیزه‌های آن یا منبع مکملی برای صحبتی تاریخی دارند، کودکان پرسشگر و هر انسانی پیشنهاد می‌کنم!

«دشمن»، کتابی تکرارنشدنی در مورد جنگ و صلح است. سنگرهایی با زمان و مکان ناشناخته، تنهایی، انزوا و استیصال جنگ را توصیف می‌کند. دشمن چیست؟ یک شخص است یا یک هیولا؟ آیا همه چیزهایی را که در کتابچه راهنمایمان می‌خوانیم باور می‌کنیم؟ یا با جسارت به سوی ترس‌های ناشناخته‌مان‌ برویم؟ و پیامی را در بطری به دشمن خود پرتاب می‌کنیم: صلح، همیشه صلح.

 

عنوان: دشمن/ پدیدآور: دیوید کالی، مترجم: رضی هیرمندی/ انتشارات: کتاب چ/ تعداد صفحات: 60/ نوبت چاپ: دوم.

انتهای پیام/

1 دیدگاه

  • مدیسا عزتی

    لذت بردم از قلم پر احساس و عمیق شما واقعا این کتاب فقط برای کودکان نیست. من جلسه‌ی همخوانی و تبادل نظر کتاب دشمن را در باشگاه سایلنت حضور داشتم و بسیار عشق کردم با این کتاب و محتوای مفیدش 😍

بیشتر بخوانید