جهان داستانی شکارچیان ماه، بزرگ است. نویسنده همزمان دارد زمانهای مختلفی را که تجربه کرده نگاه میکند و داستان را پیش میبرد. کاری به فرم ندارم که به دریچه نگاه راوی سیالیت بخشیده است. قصه شکارچیان ماه قصه شکلگیری هویت و فردیت بسیاری از آدمهای تاثیرگذار در جامعه ماست.
نویسنده در شکارچیان ماه تاریخ نمینویسد. به نظر من این رمان را نمیتوان رمان تاریخی در دسته رمانهای دفاع مقدس دانست. نگاه من به رمان شکارچیان ماه، یک رمان جامعهشناسی است. حتی اگر بخواهیم به فرامتن نقب بزنیم میتوانیم به تحلیل نوعی فلسفه سیاسی برسیم که مختص همان سالهایی بود که نویسنده قلاب داستانش را به آن بند کرده است. شاید به همین علت است که نویسنده هر فصل را با یک پیشدرآمد کوچک از افکار خاص خودش شروع میکند.
«صابر» در فضای مه آلود حال دارد گذشته خود را واکاوی میکند و این دقیقا شرح حال صابرهای زیادی است که آن سالها را از سر گذارندهاند و حالا میخواهند خود را محاسبه کنند.
رفت و آمد مداوم بین زمانهای مختلف داستان اگرچه آن را سختخوان کرده و مخاطب آن را محدود به مخاطب جدی و اهل ادبیات. اما این فرم یک ویژگی خوب دارد و آن اینکه در یک نظر و بهتر بگویم در یک لانگ شات میتوان به گرهها و سرنخهای بیشتری نگاه کرد و در واقع محمدرضا بایرامی وسعت نگاه مخاطب را افزایش داده است و حال مخاطب باید سر رشتههای زیادی را نگه دارد که در نهایت به یک کل منسجم برسد.
شکارچیان ماه را میتوان یک رمان مبتنی بر روایت و البته شخصیت محور و مدرن دانست. نویسنده با اینکه در روایت داستان از راوی سوم شخص هدف با نظر به صابر استفاده میکند اما همین انتخاب راوی به ما نشان میدهد منظور نویسنده یک فرد نیست بلکه یک نسل است که در شرایط دیروز و امروز حرکت میکند و این یکی از مولفههایی است که قصه را به یک قصه مدرن تبدیل کرده است.
نکته بعدی درباره فرم داستان مکانهای متعدد آن است. نویسنده ضمن بیان در داستان میکوشد تاثیر جنگ را در زمان و مکان تببین نماید. نویسنده هم در مختصات زمان و هم مکان سیال است و این یعنی نگاه همهجانبه چه در جنگ و چه در موقعیتهای پساجنگ.
نکته دیگری که در رابطه با این داستان و البته داستانهای دیگر نویسنده باید گفت این است که آقای بایرامی از تجربه زیستی خود در بیان داستان بهره میبرد. به دلیل این تجربه زیستی و نگاه هدفمند داستان رئالیستی و به دور از جانبداریهای احساسی و گاها تیپیکال ساخته و پرداخته میشود.
حفظ تاریخ جنگ به بیان راویان مختلف البته واجب است اما به نظر من در حوزه تاریخ بیشتر جریان دارد تا ادبیات. نویسندگان اندکی در زمینه داستان دفاع مقدس و فلسفه جنگ، موفق عمل کردهاند که در کنار این نامهای مغتنم یکی از معروفترینها نام استاد محمدرضا بایرامی است.
بیشک رمان یعنی نوشتن از جریان زندگی. زندگی در داستان و رمان جریان دارد پس رمان و داستان میتوانند بر جریان زندگی تاثیر بیشتری ایجاد کنند. رمان فرصت امتحان دوباره است و چه چالشی تاثیرگذارتر از جنگ هشت ساله که پر از موقعیتهای خاص و دراماتیک برای داستان است.
ایکاش در جریان ادبیات دفاع مقدس و ادبیات پایداری به رمانهایی از این دست یا آثار استاد احمد دهقان بهای بیشتری بدهیم زیرا در معرفی و تصویر انسان روزهای جنگ و نیز انسان روزگار پس از جنگ نقش مهمی دارند و بازتاب خوبی از جامعه ساختهاند.
عنوان: شکارچیان ماه/ پدیدآور: محمدرضا بایرامی/ ناشر: سوره مهر/ تعداد صفحات: ۳۸۰/ نوبت چاپ: اول.
انتهای پیام/