07 اردیبهشت 1403
Tehran
9 ° C
ما را در شبک های اجتماعی دنبال کنید
آخرین مطالب
بازگشت
a

مجلهٔ الکترونیک واو

نوشتن مثل داستان‌نویس‌ها
دَه فرمان از تالکین برای نویسندگان

۱ـ حرف خودت را بزن

اگر واقعاً می‌خواهید چیزی به خوانندگان‌تان ارائه کنید، باید بدانید که دنباله‌روی از سوژه‌ها و سبک‌های بابِ روز نسخۀ کارسازی نیست. در جایگاه یک نویسنده دست‌کم باید از چیزی که می‌نویسید حظ ببرید چون نوشتن یکی از بهترین دستاویزها برای بیان افکارتان است.

۲ـ پیش بروید، حتی به‌سختی

نوشتن «هابیت» ۷ سال طول کشید. در این مدت درگیری با بیماری و رسیدگی به تعهدات و واقعیت‌های زندگی شخصی پابرجا بود. این یعنی مهم نیست راه تا چه حد سخت و طولانی‌ست، فقط ادامه بدهید.

۳ـ به منتقدانِ سلیم‌النفس اعتماد کنید

حتی تحسین‌برانگیزترین نویسندگان هم نتوانسته‌اند در اولین تجربه‌شان اثری بی‌نقص خلق کنند. اگر منتقدان دربارۀ نقاط قابل بهبود با شما حرف می‌زنند بهتر است به حرف‌شان توجه کنید و یادگیری و بهبوددادن را رها نکنید.

۴ـ اشتیاق‌ها را بازی بدهید

تالکین شیفتۀ زبان بود و شما هم می‌توانید علاقه‌مندی‌هایتان را (مثل یک امضا یا رنگ و عطر) در نوشته‌تان بیامیزید. اگر به رقص یا موسیقی و… اشتیاق دارید، می‌توانید از آن‌ها به‌عنوان چاشنی نوشته‌تان بهره ببرید.

۵ـ شاعرانگی را دست‌کم نگیرید

تالکین در آثارش گاهی به شعر روی می‌آورد. اگر نمی‌توانست منظورش را به‌نثر بیان کند، آن را منظوم بیان می‌کرد. حتی در یک رمان هم می‌توان به‌کمک شاعرانگی به یک نثر ممتاز رسید.

۶ـ نابهنگام و غافلگیرکننده باش

گاهی وقت‌ها تکان‌دهنده‌ترین رخدادها زمانی پیش می‌آیند که هیچ پیش‌بینی، حدس یا برنامه‌ریزی‌ای برایشان ندارید. خوانندگان شما در مواجهه با این ترفند هیجان‌زده می‌شوند.

۷ـ رویاها آهنگِ حرکتند

هر نویسنده‌ای رؤیای انتشار کتابش را دارد. این قبیل رؤیاها به ما کمک می‌کند تا به نوشتن ادامه بدهیم.

۸ـ مشاهده‌گر باش

تالکین از رهگذرِ مشاهدۀ شخصیت‌های واقعی به داستان می‌رسید. آدم‌ها احساساتِ واقعی دارند و می‌توانند الهام‌بخش باشند.

۹ـ اتفاق‌ها امکان‌پذیرند

تالکین از محبوبیت پرشتابِ «هابیت» شگفت‌زده بود و آن را یک اتفاق مبارک می‌دانستد. به‌عنوان نویسنده، (مثل اغلب نویسندگان بزرگ) در بسیاری اوقات ناکام خواهید بود، امّا نمی‌توانید مطمئن باشید که اتفاقِ مبارک از شما دور است.

۱۰ـ روی کار خودت تمرکز کن

نوشتۀ ما ممکن است هزاران مفسّر و تفسیر و تأویل داشته باشد؛ درست به‌اندازۀ خوانندگانش. ادراک و دریافت افراد متنوع است. ممکن است مخاطب با شما هم‌عقیده نباشد یا چیزی را که نوشتید درک نکند. در هر حال مهم قلب و ذهن شماست، این دو را روی هر کلمه‌ای که می‌نویسید متمرکز کنید.

منابع:

https://www.essaymama.com/blog/tolkien-tips-for-writers/

Tolkien’s 10 Tips For Writers

انتهای پیام/

ارسال نظر