07 اردیبهشت 1403
Tehran
9 ° C
ما را در شبک های اجتماعی دنبال کنید
آخرین مطالب
بازگشت
a

مجلهٔ الکترونیک واو

پرواز تخیل بچگانه با تصاویر کتاب
کتاب خوب کتاب پرحرف نیست!

موش‌ها عاشق جویدن‌اند. دوست دارند هر چیزی را که پیدا می‌کنند، بجوند. برایشان فرقی ندارد چه‌چیزی باشد. گوشه‌ای از لباس، جوراب، کتاب و یا یک تکه از چوب. شاید به این دلیل است که به دنبال طعم خاصی هستند و هنوز آن را پیدا نکرده‌اند. اما این‌بار در کتابی که به‌تازگی برای پسرکم خواندم، پسرک متوجه شد که موش‌ها همیشه کتاب نمی‌جوند؛ ممکن است گاهی هم کتاب بخوانند.

احتمالا با خودتان بگویید که می‌خواهم درباره چه چیزی حرف بزنم. همین حالا خیالتان را راحت کنم که قرار است درباره کتاب حرف بزنم. اصلا همین که اینجایید یعنی معلوم است که دنبال کتابید و من هم باید برایتان از کتاب حرف بزنم. «یک جای خوب، یک خواب خوب» اسم کتابی است که قرار است درباره‌اش با هم تبادل نظر کنیم.

قصه از این قرار است که موشی به دنبال یک جای خوب برای خوابیدن می‌گردد. وقتی با خوشحالی به یک لنگه کفش یا یک قوطی خالی و یا حتی یک سبد پر از لباس می‌رسد، با خودش فکر می‌کند جای خوب برای خوابیدن را پیدا کرده؛ اما کمی که می‌گذرد متوجه می‌شود آن جای خواب قبلاً توسط حیوان دیگری اشغال شده است و ناگزیر به فرار می‌شود. موش کتاب اما ناامید نمی‌شود و به راهش ادامه می‌دهد تا جای خوب مخصوص خودش را پیدا کند. قهرمان داستان بالاخره بعد از گشتن زیاد به کوهی از کتاب می‌رسد و خوشحال می‌شود که تلاشش نتیجه داده و جای مناسب خودش را پیدا کرده است. هنوز پایکوبی‌اش برای جای دنجی که پیدا کرده تمام نشده که متوجه حضور موش دیگری می‌شود که قبل از او به آنجا رسیده. این بار… برای اینکه سر از کار ادامه قصه در بیاورید بهتر است خودتان سراغ کتاب بروید و لذت کشف قصه و همراهی با موش ماجراجو را بچشید.

حالا که تا اینجا آمده‌اید باید بگویم کتاب «یک جای خوب، یک خواب خوب» کتابی کم‌حرف، اما مملو از تصاویر است. ممکن است زمانی که پدر و مادر در جست‌و‌جوی کتابی در لابه‌لای قفسه‌های بخش کودک کتاب‌فروشی‌اند، بعد از دیدن این کتاب آن را بردارند و نگاهی به آن بیندازند و در همان نگاه اول آن را مناسب خریدن ندانند؛ چراکه متن زیادی ندارد. شاید به این دلیل که ما والدین، کتاب خوب را بر اساس کلمات و جملات طولانی برای فرزندانمان می‌پسندیم و معیار خوب‌بودن کتاب را با تعداد جملات زیاد آن ارزیابی می‌کنیم؛ ولی سلیقه کودکان با ما متفاوت است. کودکان نقاشی و تصاویر زیاد را ترجیح می‌دهند و حتی ممکن است با نگاه‌کردن به تصاویر کتاب قصه‌ای جدید از نوشته‌های کتاب در ذهن خودشان بسازند و برایتان تعریف کنند.

همیشه تصویر و نقاشی یک کتاب می‌تواند در جذب بیشتر کودکان مؤثر باشد. کودکان حتی پیش از خواندن یک کتاب، صفحه‌های آن را با هیجان ورق می‌زنند تا تصاویر و نقاشی‌هایش را تماشا کنند. یکی از دلایلی که قصه‌های مشهور جهان به‌صورت انیمیشن ساخته شده‌اند، این است که با کمک تصاویر، قصه‌ها در ذهن کودکان ماندگارتر می‌شود.

از نکات مثبت کتاب «یک جای خوب، یک خواب خوب» می‌توان به تصویرسازی جذاب و حرفه‌ای آن اشاره کرد. از آنجایی که خود نویسنده تصویرگر کتاب است، توانسته به‌راحتی با بهره‌گیری از رنگ‌های شاد و زنده و با پوشاندن لباس بر تن شخصیت‌های حیوان کتاب، هرچه را که در ذهن خودش داشته، به تصویر بکشد و همین باعث شده است قصه برای کودکان صمیمی‌تر و ملموس‌تر باشد.

نویسنده «یک جای خوب، یک خواب خوب» کوشیده با کلمه‌های ساده و جمله‌های کوتاه، ماجرای داستان و احساسات موش را بیان کند. سمانه قاسمی تلاش کرده با استفاده از یک داستان نمادین کاری کند که بچه‌ها به کتاب خواندن تشویق و با یار مهربان دوست شوند.

بارها برای خودم اتفاق افتاده است که هنگام قصه‌گفتن‌های شبانه برای پسرک، او به‌قدری درباره جزئیات شخصیت‌ها و فضای قصه سؤال پرسیده است که مسیر قصه و نتیجه‌گیری از پیام آن، به‌کلی تغییر کرده است. پسرک پنج‌ساله‌ام می‌خواهد قصه‌ای را که می‌شنود، در ذهن خودش تصویرسازی کند. خلاصه، مخاطب همیشگی کتاب‌های کودک خانه ما حسابی این کتاب را پسندید.

 

عنوان: یک جای خوب، یک خواب خوب/ پدیدآور: سمانه قاسمی/ انتشارات: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان/ تعداد صفحات: 28/ چاپ: سوم.

انتهای پیام/

ارسال نظر